Tytuł w podręczniku |
Numer i temat lekcji |
Wymagania konieczne (ocena dopuszczająca) Uczeń: |
Wymagania podstawowe (ocena dostateczna) Uczeń: |
Wymagania rozszerzające (ocena dobra) Uczeń: |
Wymagania dopełniające (ocena bardzo dobre) Uczeń: |
Wymagania wykraczające (ocena celująca) Uczeń: |
1. ALGORYTMIKA i PROGRAMOWANIE |
|
1. Algorytmy sekwencyjne, warunkowe i iteracyjne w języku Scratch |
- tworzy zmienne w języku Scratch.
- tworzy skrypty wykonujące działania matematyczne na zmiennych.
- wykorzystuje w budowanych skryptach sytuacje warunkowe
- wykorzystuje powtórzenia (iteracje) w budowanych skryptach.
- tworzy skrypty w języku Scratch łączące w sobie sytuacje warunkowe i instrukcje iteracyjne.
- samodzielnie rozwiązuje problemy, wykorzystując zmienne, sytuacje warunkowe oraz instrukcje iteracyjne w języku Scratch.
|
|
|
|
|
2. Realizacja algorytmu Euklidesa w wersji z odejmowaniem oraz algorytmów wykorzystujących podzielność liczb |
- wyjaśnia, czym jest największy wspólny dzielnik dwóch liczb.
|
|
- przedstawia algorytm Euklidesa z odejmowaniem w postaci skryptu w języku Scratch.
- bada podzielność liczb naturalnych w języku Scratch
- wyodrębnia cyfry danej liczby w języku Scratch.
|
|
- tworzy w języku Scratch skrypty przedstawiające na różne sposoby algorytm Euklidesa.
|
1.2. Algorytmy wyszukiwania i porządkowania |
3. Wyszukiwanie największego elementu w zbiorze nieuporządkowanym |
- przedstawia w postaci listy kroków algorytm wyboru większej z dwóch liczb.
|
- przedstawia w postaci listy kroków algorytm wyboru największej liczby ze zbioru.
|
- wyszukuje największą liczbę w podanym zbiorze
- w języku Scratch tworzy skrypt wskazujący większą z dwóch podanych liczb.
|
- w języku Scratch tworzy skrypt wyszukujący największą liczbę w podanym zbiorze.
|
- tworzy algorytm wyszukujący najmniejszą liczbę w zbiorze i wykorzystuje go w przykładach z życia codziennego (np. wskazanie najwyższego ucznia w klasie).
|
4. Metody porządkowania i wyszukiwania elementów zbioru |
- przedstawia w postaci listy kroków algorytm porządkowania metodą przez wybieranie.
|
- porządkuje podane liczby w zbiorze nieuporządkowanym, korzystając z algorytmu porządkowania metodą przez wybieranie.
|
- wykorzystuje metodę wyszukiwania przez połowienie, aby odnaleźć określony element w zbiorze uporządkowanym
- porządkuje podane liczby w zbiorze nieuporządkowanym przy zastosowaniu metody przez zliczanie.
- w języku Scratch tworzy prostą grę w odgadywanie liczby, wykorzystując do tego metodę wyszukiwania przez połowienie.
|
|
- tworzy algorytm porządkujący liczby według określonych kryteriów, np. oddzielnie liczby parzyste i nieparzyste.
|
1.3. Wprowadzenie do programowania w języku C++ |
5. i 6. Składnia języka i stosowanie zmiennych |
- w języku C++ tworzy prostu program wyświetlający tekst na ekranie.
|
- wskazuje różnice między kodem źródłowym a kodem wynikowym
|
- wprowadza zmienne do programów pisanych w języku C++
- wykonuje działania matematyczne na zmiennych w programach pisanych w języku C++.
- wyjaśnia działanie operatorów arytmetycznych stosowanych w języku C++.
- tworzy programy komputerowe wspomagające rozwiązywanie zadań matematycznych, np. obliczające pola figur.
|
|
|
7. i 8. Instrukcje warunkowe i iteracyjne w języku C++ |
- pisze proste programy w języku C++.
- stosuje instrukcje warunkowe w programach pisanych w języku C++
- stosuje powtórzenia (iteracje) w programach pisanych w języku C++.
- wyjaśnia działanie operatorów logicznych i porównania stosowanych w języku C++.
|
|
|
- wykorzystuje instrukcje iteracyjne w języku C++ do wyszukiwania największej liczby w zbiorze.
|
- tworzy program komputerowy sprawdzający podzielność jednej liczby przez drugą.
|
1.4. Stosowanie funkcji i tablic do zapisania algorytmów porządkowania i wyszukiwania w języku C++ |
9. Funkcje i tablice w języku C++ |
- tworzy procedury w języku Scratch
- wyjaśnia, czym jest podprogram (funkcja, procedura) w programie komputerowym.
- stosuje funkcje w języku C++, aby oddzielać od siebie logiczne bloki programu.
|
|
- wyjaśnia, jaką rolę odgrywa parametr funkcji
- tworzy funkcje z wieloma parametrami.
|
- tworzy proste programy z wykorzystaniem funkcji.
|
- tworzy programy z zastosowaniem różnego typu funkcji.
|
10.Tablice w języku C++ |
- wskazuje element w tablicy o wybranym indeksie
- wskazuje indeks tablicy wybranego elementu
- deklaruje tablice w C++
- inicjuje tablice poprzez wypisanie jej elementów w nawiasach klamrowych
- deklaruje stałą w języku C++
- wyjaśnia sposób indeksowania w tablicach.
- definiuje tablice w języku C++ i wprowadza do nich dane.
|
|
|
- wykonuje operacje na elementach tablicy z wykorzystaniem funkcji
- deklaruje zmienne tablicowe jako zmienne globalne.
|
- tworzy złożone programy z zastosowaniem tablic.
|
11. Algorytmy porządkowania i wyszukiwania w języku C++ |
- testuje działanie programu sortującego dla różnych danych
- testuje działanie programu wyszukującego przez połowienie.
|
- zapisuje w języku C++ algorytm porządkowania metodami przez wybieranie, zliczanie, połowienie.
|
- stosuje instrukcję do… while… do implementacji pętli
- wymienia funkcje zastosowane w implementacji algorytmu porządkowania przez wybieranie i w implementacji algorytmu porządkowania przez zliczanie
- wymienia funkcje zastosowane w realizacji algorytmu wyszukiwania przez połowienie.
- wykorzystuje tablice w języku C++ do realizacji algorytmów wyszukiwania i porządkowania.
|
|
- wykorzystuje funkcje w języku C++ do tworzenia programów wykonujących kilka zadań, np. podstawowe działania arytmetyczne na dwóch liczbach (dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie).
|
1.5. Wprowadzenie do programowania w języku Python |
5. i 6. Składnia języka i stosowanie zmiennych |
- stosuje odpowiednie polecenie języka Python, aby wyświetlić tekst na ekranie.
- wyjaśnia różnice pomiędzy interaktywnym a skryptowym trybem pracy.
|
|
- wykonuje obliczenia w języku Python
- pisze prosty program w trybie skryptowym języka Python
|
|
- pisze program w języku Python wykorzystujący zmienne i służący do wykonywania podstawowych działań matematycznych.
|
7. i 8. Instrukcje warunkowe i iteracyjne w języku Python |
- pisze proste programy w trybie skryptowym języka Python.
|
- wykorzystuje zmienne w programach pisanych w języku Python.
|
- wykorzystuje instrukcje iteracyjne w programach pisanych w języku Python
- wykorzystuje instrukcje warunkowe w programach pisanych w języku Python.
- w języku Python pisze program realizujący algorytm wyszukiwania największej liczby w zbiorze.
- pisze programy w języku Python wspomagające rozwiązywanie zadań matematycznych.
|
|
|
1.6. Stosowanie funkcji i list do zapisywania algorytmów porządkowania i wyszukiwania w języku Python |
9. funkcje w języku Python |
- wykorzystuje procedury w języku Scratch do tworzenia prostych kompozycji
|
- definiuje funkcje w języku Python i wyjaśnia ich działanie.
|
|
- tworzy funkcję zwracającą wartość największej liczby z podanego zbioru.
|
- tworzy program składający się z kilku funkcji wywoływanych w programie głównym w zależności od potrzeby.
|
10. Listy w języku Python |
- tworzy listy w języku Python i wprowadza do nich dane.
|
- wyświetla zawartość listy na ekranie.
|
- pisze funkcję pozwalającą na wprowadzanie danych do listy.
|
- wykorzystuje listy w języku Python do realizacji algorytmów wyszukiwania i porządkowania.
|
- tworzy programy wspomagające rozwiązywanie zadań matematycznych i wykorzystujące funkcje i listy w języku Python.
|
11. Algorytmy porządkowania i wyszukiwania w języku Python |
- testuje działanie programu sortującego dla różnych danych
- testuje działanie programu wyszukującego przez połowienie.
|
- zapisuje w języku Python algorytm porządkowania metodami: przez wybieranie, przez zliczanie, połowienie
|
- stosuje instrukcję while do implementacji pętli
- wymienia funkcje zastosowane w implementacji algorytmów: porządkowania przez wybieranie, porządkowania przez zliczanie
- wymienia funkcje zastosowane w realizacji algorytmu wyszukiwania przez połowienie.
- zagnieżdża pętle for
- wyjaśnia różnice między instrukcją iteracyjną while a pętlą for
- samodzielnie modyfikuje programy sortujące metodą przez wybieranie, metodą przez zliczanie
- samodzielnie modyfikuje program wyszukujący metodą przez połowienie.
|
|
|
2. OBLICZENIA w ARKUSZU KALKULACYJNYM |
2.1. Komórka, adres, formuła |
12. Podstawy pracy w arkuszu kalkulacyjnym |
- wprowadza dane różnego rodzaju do komórek arkusza kalkulacyjnego
|
|
- wyjaśnia, do czego służy formuła obliczeniowa
- tworzy proste formuły obliczeniowe
- kopiuje utworzone formuły obliczeniowe pomiędzy komórkami tabeli, wykorzystując adresowanie względne.
- samodzielnie tworzy skomplikowane formuły obliczeniowe i kopiuje je pomiędzy komórkami tabeli.
|
|
|
2.2. Projektowanie tabeli i stosowanie funkcji arkusza kalkulacyjnego |
13. Zastosowanie podstawowych funkcji i formatowanie komórek w arkuszu kalkulacyjnym |
- wprowadza różnego rodzaju dane do komórek arkusza kalkulacyjnego
- formatuje zawartość komórek (wyrównanie tekstu oraz wygląd czcionki).
|
- tłumaczy zasady wprowadzania danych do komórek arkusza kalkulacyjnego
- dodaje i usuwa wiersze oraz kolumny tabeli arkusza kalkulacyjnego.
|
- stosuje formułę SUMA do dodawania do siebie wartości wpisanych do wielu komórek
- stosuje formułę ŚREDNIA, aby obliczyć średnią arytmetyczną z kilku liczb
- ustawia format danych komórki odpowiadający jej zawartości.
- korzysta z biblioteki funkcji, aby wyszukiwać potrzebne formuły
- używa sytuacji warunkowych w arkuszu kalkulacyjnym, korzystając z funkcji JEŻELI.
|
|
- wykorzystuje arkusz kalkulacyjny w rozwiązywaniu problemów życia codziennego (np. obliczania średniej swoich ocen i przedstawienia jej zmian na wykresie).
|
2.3. Arkusz kalkulacyjny, czyli kalkulacje |
14. Adresowanie bezwzględne i formatowanie komórek w arkuszu kalkulacyjnym |
- wprowadza dane do arkusza kalkulacyjnego.
|
- stosuje formułę SUMA do dodawania do siebie zawartości komórek.
|
- kopiuje formułę pomiędzy komórkami, stosując adresowanie bezwzględne
- stosuje opcję Zawijanie tekstu dla dłuższych tekstów wpisywanych do komórek.
- wyjaśnia, w jaki sposób arkusz kalkulacyjny zaokrągla duże liczby do ich postaci wykładniczej (naukowej).
|
|
- wykorzystuje arkusz kalkulacyjny do prowadzenia osobistego budżety lub planowania kosztów jakiegoś wydarzenia.
|
2.4. Więcej o pracy w arkuszu kalkulacyjnym |
15. Adresowanie mieszane, bramowanie i drukowanie tabeli |
- wprowadza dane do komórek arkusza kalkulacyjnego.
|
- stosuje obramowania dla komórek arkusza kalkulacyjnego i formatuje je według potrzeby
- drukuje tabelę arkusza kalkulacyjnego.
- kopiuje formuły pomiędzy komórkami z wykorzystaniem adresowania mieszanego.
|
|
- w zależności od potrzeby stosuje adresowanie względne, bezwzględne lub mieszane, tworząc formuły obliczeniowe.
|
- stosuje zaawansowane funkcje arkusza w tabelach tworzonych na własne potrzeby.
|
2.5. Przedstawianie danych w postaci wykresu |
16. Projektowanie i tworzenie wykresów w arkuszu kalkulacyjnym |
- wstawia wykres do arkusza kalkulacyjnego.
|
|
- dobiera odpowiedni wykres do danych, które ma przedstawiać.
|
- tworzy wykres dla więcej niż jednej serii danych.
|
- modyfikuje w sposób estetyczny i kreatywny wygląd wykresu, dobierając jego elementy składowe, kolory i zastosowane czcionki.
|
2.6. Wstawianie tabel i wykresów arkusza kalkulacyjnego do dokumentów tekstowych |
17. Wstawianie tabel i wykresów do dokumentu tekstowego |
- kopiuje tabelę lub wykres arkusza kalkulacyjnego od schowka i wkleja ją w dokumencie tekstowym.
|
- wstawia tabelę lub wykres arkusza kalkulacyjnego do dokumentu tekstowego jako obiekt osadzony albo jako obiekt połączony, w zależności od potrzeb.
- wykorzystuje opcję Obiekt do wstawiania tabeli arkusza kalkulacyjnego do dokumentu tekstowego.
|
|
|
- przygotowuje dokumenty (sprawozdania, raporty, referaty), wykorzystując wklejanie tabel i wykresów arkusza kalkulacyjnego do dokumentów tekstowych.
|
2.7. Zastosowanie arkusza kalkulacyjnego |
18. Zastosowanie arkusza kalkulacyjnego – algorytmy |
- wprowadza dane różnego rodzaju do komórek arkusza kalkulacyjnego.
|
- formatuje tabelę arkusza kalkulacyjnego.
|
- wykorzystuje funkcję JEŻELI do tworzenia algorytmów z warunkami w arkuszu kalkulacyjnym.
- kopiuje formuły pomiędzy komórkami, aby zastosować algorytm iteracji.
- przedstawia dowolny algorytm z warunkami lub iteracyjny w postaci tabeli.
|
|
|
19. Zastosowanie arkusza kalkulacyjnego – nauki przyrodnicze |
- wprowadza dane różnego rodzaju do komórek arkusza kalkulacyjnego.
|
- formatuje tabelę arkusza kalkulacyjnego.
|
- tworzy tabelę do wpisywania wyników pomiarów doświadczeń
- tworzy formuły obliczeniowe dla wprowadzonych danych, wykorzystując wzory fizyczne.
- przedstawia wyniki swoich obliczeń na wykresach różnego typu.
|
|
- korzysta z arkusza kalkulacyjnego do analizowania doświadczeń z fizyki lub chemii.
|
20. Zastosowanie arkusza kalkulacyjnego – symulacja modelu |
- wprowadza dane różnego rodzaju do komórek arkusza kalkulacyjnego.
|
- formatuje tabelę arkusza kalkulacyjnego.
- wykorzystuje funkcje losującą, aby symulować rzuty sześcienną kostką do gry.
|
|
- wykorzystuje formułę LICZBA.CAŁK, aby zamieniać ułamki dziesiętne na liczby całkowite
- używa funkcji LICZ.JEŻELI aby sumować liczbę powtórzeń rzutów kostką.
- przygotowuje w arkuszu kalkulacyjnym tabele do prowadzenia różnego rodzaju gier losowych.
|
|
21. Zastosowanie arkusza kalkulacyjnego – operacje bazodanowe |
- stosuje arkusz kalkulacyjny do porządkowania danych.
|
- wykorzystuje arkusz kalkulacyjny do prostego filtrowania danych.
|
|
- przedstawia działania potrzebne do porządkowania różnych danych.
|
|
2.8. Dokumentacja imprezy sportowej - projekt |
22. Dokumentacja imprezy sportowej – projekt |
- wprowadza dane różnego rodzaju do komórek arkusza kalkulacyjnego.
|
- formatuje tabelę arkusza kalkulacyjnego.
|
- przygotowuje dokumentację imprezy, wykorzystując poznane formuły obliczeniowe.
|
- współpracuje w grupie podczas pracy nad projektem.
|
- wykorzystuje arkusz kalkulacyjny w dziedzinach życia codziennego, wymagających obliczeń.
|
3. INTERNET |
3.1. Tworzenie strony internetowej z wykorzystaniem języka HTML |
23. Wprowadzenie do znaczników języka HTML |
- tworzy prostą stronę w języku HTML, wykorzystując edytor tekstu.
|
- zapisuje utworzoną stronę internetową w formacie HTML.
|
- wyjaśnia działanie hiperłączy.
- modyfikuje kod utworzonej strony internetowej
- wyszukuje błędy w utworzonym kodzie.
- tworzy hiperłącza w budowanej stronie internetowej
- dodaje tło do tworzonej strony internetowej.
|
|
|
24. Tworzenie własnej strony internetowej w języku HTML |
- tworzy prostą stronę internetową, wykorzystując znaczniki HTML
- zapisuje tworzoną stronę w formacie HTML.
- formatuje tekst na tworzonej stronie internetowej.
|
|
- dodaje tabele do strony internetowej
- dodaje obrazy do strony internetowej.
|
- dodaje do swojej strony internetowej hiperłącza do innych stron internetowych.
|
- tworzy połączenia pomiędzy dokumentami HTML, wykorzystując hiperłącza
- dodaje tło do tworzonej strony internetowej.
|
3.2. Systemy zarządzania treścią |
25. Systemy zarządzania treścią |
- tworzy bloga, wykorzystując system zarządzania treścią
- dodaje kolejne wpisy do bloga.
- zmienia wygląd bloga, wykorzystując motywy
- dodaje do bloga obrazy oraz inne elementy multimedialne.
- porządkuje posty na blogu, używając kategorii oraz tagów.
|
|
|
- modyfikuje wygląd menu głównego swojego bloga
- dodaje kolejne strony (np. o mnie) do swojego bloga
- dodaje widżety do bloga.
- współpracuje z innymi podczas tworzenia bloga
- samodzielnie rozwija i rozbudowuje swój blog.
|
|
3.3. Podróż dookoła świata z internetem – projekt |
26. Praca w chmurze |
- umieszcza pliki w chmurze.
|
- udostępnia innym pliki umieszczone w chmurze
- współpracuje z innymi podczas wykonywania wspólnego projektu
- wyszukuje w internecie niezbędne informacje.
- rozdziela pomiędzy członków grupy zadania niezbędne do wykonania projektu.
|
|
- krytycznie ocenia wartość informacji znalezionych w internecie – weryfikuje je w różnych źródłach.
|
- podczas pracy nad projektem wykazuje się wysokim poziomem estetyki i kreatywności.
|
27. Wspólny projekt internetowy |
- umieszcza pliki w chmurze.
|
- udostępnia innym pliki umieszczone w chmurze
- współpracuje z innymi podczas wykonywania wspólnego projektu
- wyszukuje w internecie niezbędne informacje.
- rozdziela pomiędzy członków grupy zadania niezbędne do wykonania projektu.
|
|
- krytycznie ocenia wartość informacji znalezionych w internecie – weryfikuje je w różnych źródłach.
|
- podczas pracy nad projektem wykazuje się wysokim poziomem estetyki i kreatywności.
|
4. PROJEKTY MULTIMEDIALNE |
4.1. Prezentacje multimedialne i filmy |
28. Cechy dobrej prezentacji multimedialnej |
- dodaje nowe slajdy do prezentacji multimedialnej
- dodaje teksty i obrazy do slajdów.
|
- zmienia wygląd prezentacji, ustalając jej podstawowe kolory.
|
- dodaje do prezentacji animacje i przejścia.
|
- umieszcza w prezentacji filmy i dźwięk.
|
- wykorzystując wiele rozmaitych elementów multimedialnych, wykonuje atrakcyjną oraz poprawną merytorycznie prezentację multimedialną.
|
29. Montaż filmów wideo |
- dodaje do prezentacji multimedialnej klip wideo dostępny na dysku komputera.
|
- przycina fragmenty filmu wideo.
|
- dodaje do filmu teksty i obrazy
- dodaje do filmu efektowne przejścia.
|
- umieszcza w prezentacji multimedialnej własne nagrania wideo i dźwiękowe.
|
- wykorzystując wiele rozmaitych elementów multimedialnych, wykonuje atrakcyjną oraz poprawną merytorycznie prezentację multimedialną.
|
4.2. Historia i rozwój informatyki – projekt |
30. Historia i rozwój informatyki |
- tworzy prezentację multimedialną.
|
- współpracuje z innymi podczas tworzenia prezentacji multimedialnej
- wyszukuje w internecie materiały do prezentacji
- wykorzystuje chmurę do dzielenia się materiałami.
- rozdziela pomiędzy członków grupy zadania niezbędne do wykonania projektu.
|
|
- krytycznie ocenia wartość informacji znalezionych w internecie – weryfikuje je korzystając z różnych źródeł.
|
- podczas pracy nad projektem wykazuje się wysokim poziomem estetyki i kreatywności.
|