Tytuł w podręczniku |
Numer i temat lekcji |
Wymagania konieczne (ocena dopuszczająca) Uczeń: |
Wymagania podstawowe (ocena dostateczna) Uczeń: |
Wymagania rozszerzające (ocena dobra) Uczeń: |
Wymagania dopełniające (ocena bardzo dobre) Uczeń: |
Wymagania wykraczające (ocena celujące) Uczeń: |
Dział 1. Klawiatura zamiast pióra. Piszemy w programie MS Word |
1.1. Dokumenty bez tajemnic. Powtórzenie wybranych wiadomości o programie MS Word |
1. Dokumenty bez tajemnic. Powtórzenie wybranych wiadomości o programie MS Word |
- zmienia krój czcionki
- zmienia wielkość czcionki
- ustawia pogrubienie, pochylenie (kursywę) i podkreślenie tekstu
- zmienia kolor tekstu
- wyrównuje akapit na różne sposoby
- umieszcza w dokumencie obiekt WordArt i formatuje go
|
|
- wykorzystuje skróty klawiszowe podczas pracy w edytorze tekstu
- podczas edycji tekstu wykorzystuje tzw. twardą spację oraz miękki enter
- sprawdza poprawność ortograficzną i gramatyczną tekstu, wykorzystując odpowiednie narzędzia
- formatuje dokument tekstowy według podanych wytycznych
- używa opcji Pokaż wszystko do sprawdzenia formatowania tekstu
- dodaje wcięcia na początku akapitów
|
|
- samodzielnie dopasowuje formatowanie dokumentu do jego treści, wykazując się wysokim poziomem estetyki
- przygotowuje w grupie plakat informujący o określonym wydarzeniu
|
1.2. Komórki, do szeregu! Świat tabel |
2. i 3. Komórki, do szeregu! Świat tabel |
- wymienia elementy, z których składa się tabela
- wstawia do dokumentu tabelę o określonej liczbie kolumn i wierszy
- dodaje do tabeli kolumny i wiersze
- usuwa z tabeli kolumny i wiersze
- wybiera i ustawia styl tabeli z dostępnych w edytorze tekstu
- zmienia kolor wypełnienia komórek oraz ich obramowania
- formatuje tekst w komórkach
|
|
|
- korzysta z narzędzia Rysuj tabelę do dodawania, usuwania oraz zmiany wyglądu linii tabeli
|
- używa tabeli do porządkowania różnych danych wykorzystywanych w życiu codziennym
- używa tabeli do przygotowania krzyżówki
|
1.3. Nie tylko tekst. o wstawianiu ilustracji |
4. i 5. Nie tylko tekst. o wstawianiu ilustracji |
- zmienia tło strony dokumentu
- dodaje do tekstu obraz z pliku
- wstawia do dokumentu kształty
- dodaje obramowanie strony
- wyróżnia tytuł dokumentu za pomocą opcji WordArt
- zmienia rozmiar i położenie wstawionych elementów graficznych
- zmienia obramowanie i wypełnienie kształtu
- formatuje obiekt WordArt
- używa narzędzi z karty Formatowanie do podstawowej obróbki graficznej obrazów
- przygotowuje w grupie komiks przestawiający krótką, samodzielnie wymyśloną historię
|
|
|
|
|
1.4 Przyrodnicze wędrówki. Tworzenie atlasu – zadanie projektowe |
6. i 7. Przyrodnicze wędrówki. Tworzenie atlasu – zadanie projektowe |
- współpracuje w grupie podczas tworzenia projektu
- wykorzystuje poznane narzędzia do formatowania tekstu
- wstawia do dokumentu obrazy, kształty, obiekty WordArt oraz zmienia ich wygląd
- zmienia tło strony oraz dodaje obramowanie
|
Dział 2. Kocie sztuczki. Więcej funkcji programu Scratch |
2.1. Plan to podstawa. o rozwiązywaniu problemów |
8. i 9. Plan to podstawa. o rozwiązywaniu problemów |
- ustala cel wyznaczonego zadania
- zbiera dane potrzebne do zaplanowania wycieczki
- analizuje trasę wycieczki i przestawia różne sposoby jej wyznaczenia
- wybiera najlepszą trasę wycieczki
- buduje w programie Scratch skrypt liczący długość trasy
|
|
|
|
- formułuje zadanie dla kolegów i koleżanek z klasy
|
2.2. w poszukiwaniu skarbu. Jak przejść przez labirynt |
10. i 11. W poszukiwaniu skarbu. Jak przejść przez labirynt |
- wczytuje do gry gotowe tło z pulpitu
- dodaje do projektu postać z biblioteki
|
- rysuje tło gry np. w programie Paint
- ustala miejsce obiektu na scenie przez podanie jego współrzędnych
|
- buduje skrypty do przesuwania duszka za pomocą klawiszy
|
- dodaje drugi poziom gry
- używa zmiennych
|
- dodaje do gry dodatkowe postaci poruszające się samodzielnie i utrudniające graczowi osiągnięcie celu
- przygotowuje projekt, który przedstawia ruch słońca na niebie
|
2.3. Scena niczym kartka. O rysowaniu w programie Scratch |
12. i 13. Scena niczym kartka. O rysowaniu w programie Scratch |
- buduje skrypty do przesuwania duszka po scenie
- korzysta z bloków z kategorii Pisak do rysowania linii na scenie podczas ruchu duszka
- zmienia grubość, kolor i odcień pisaka
|
|
- buduje skrypt do rysowania kwadratów
|
- buduje skrypty do rysowania dowolnych figur foremnych
|
- tworzy skrypt, dzięki któremu duszek napisze określone słowo na scenie
|
2.4. Od wielokąta do rozety. Tworzenie bardziej skomplikowanych rysunków |
14. i 15. Od wielokąta do rozety. Tworzenie bardziej skomplikowanych rysunków |
- buduje skrypty do rysowania figur foremnych
|
- wykorzystuje skrypty do rysowania figur foremnych przy budowaniu skryptów do rysowania rozet
- korzysta z opcji Tryb Turbo
- korzysta ze zmiennych określających liczbę boków i ich długość
|
|
- wykorzystuje bloki z kategorii Wyrażenia do obliczenia kątów obrotu duszka przy rysowaniu rozety
|
- buduje skrypt wykorzystujący rysunek składający się z trzech rozet
|
Dział 3. Prawie jak w kinie. Ruch i muzyka w programie MS PowerPoint |
3.1.Tekst i obraz. Jak stworzyć najprostszą prezentację? |
16. i 17. Tekst i obraz. Jak stworzyć najprostszą prezentację? |
- dodaje slajdy do prezentacji
- wpisuje tytuł prezentacji na pierwszym slajdzie
|
- wybiera motyw dla tworzonej prezentacji
- zmienia wariant motywu
|
- dodaje obrazy, dopasowuje ich wygląd i położenie
- stosuje zasady tworzenia prezentacji
- przygotowuje czytelne slajdy
|
|
- zbiera materiały, planuje i tworzy prezentację na określony temat
|
3.2. Wspomnienia z… Tworzymy album fotograficzny |
18. Wspomnienia z… Tworzymy album fotograficzny |
- korzysta z opcji Album fotograficzny i dodaje do niego zdjęcia z dysku
- dodaje podpisy pod zdjęciami
- zmienia układ obrazów w albumie
|
|
- formatuje wstawione zdjęcia, korzystając z narzędzi w zakładce Formatowanie
- wstawia do albumu pola tekstowe i kształty
- usuwa tło ze zdjęcia
|
|
- samodzielnie przygotowuje prezentację przedstawiającą określoną historię, uzupełnioną o ciekawe opisy
- wstawia do prezentacji obiekt i formatuje go
|
3.3.Wprawić świat w ruch. Przejścia i animacje w prezentacji |
19. i 20. Wprawić świat w ruch. Przejścia i animacje w prezentacji |
- tworzy prezentację ze zdjęciami
|
- wstawia do prezentacji obiekt WordArt
- dodaje przejścia między slajdami
- dodaje animacje do elementów prezentacji
|
|
- dodaje dźwięki do przejść i animacji
|
- ustawia przejścia między slajdami i animacje, dostosowując czas ich trwania do zawartości prezentacji
- wstawia do prezentacji obrazy wykonane w programie Paint i dodaje do nich Ścieżki ruchu
|
3.4. Nie tylko ilustracje. Dźwięk i wideo w prezentacji |
21. Nie tylko ilustracje. Dźwięk i wideo w prezentacji |
- dodaje do prezentacji muzykę z pliku
- dodaje do prezentacji film z pliku
|
- ustawia odtwarzanie wstawionej muzyki na wielu slajdach
- ustawia odtwarzanie dźwięku w pętli
- zmienia moment odtworzenia dźwięku lub filmu na Automatycznie lub Po kliknięciu
|
- zapisuje prezentację jako plik wideo
|
- korzysta z dodatkowych ustawień dźwięku: stopniowej zmiany głośności oraz przycinania
- korzysta z dodatkowych ustawień wideo: stopniowe rozjaśnianie i ściemnianie oraz przycinanie
- wykorzystuje w prezentacji samodzielnie nagrane dźwięki i filmy
|
|
3.5. Krótka historia. Sterowanie animacją. |
22. i 23. Krótka historia. Sterowanie animacją. |
- tworzy prostą prezentację z obrazami pobranymi z internetu
|
- dodaje do prezentacji dodatkowe elementy: kształty i pola tekstowe
|
- formatuje dodatkowe elementy wstawione do prezentacji
|
- zmienia kolejność i czas trwania animacji, dopasowując je do historii przedstawionej w prezentacji
|
- przedstawia w prezentacji dłuższą historię, wykorzystując przejścia, animacje i korzysta z zaawansowanych ustawień
|
Dział 4. Bieganie po ekranie. Poznajemy program Pivot Animator |
4.1. Patyczaki w ruchu. Tworzenie prostych animacji |
24. i 25. Patyczaki w ruchu. Tworzenie prostych animacji |
- tworzy prostą animację składającą się z kilku klatek
- dodaje tło do animacji
|
|
- tworzy animację składającą się z większej liczby klatek, przedstawiającą radosną postać
|
|
- tworzy animacje przedstawiające krótkie historie
- przygotowuje animację przedstawiającą idącą postać
|
4.2. Animacje od kuchni. Tworzenie własnych postaci |
26. i 27. Animacje od kuchni. Tworzenie własnych postaci |
- uruchamia okno tworzenia postaci
|
- tworzy postać kucharza w edytorze postaci i dodaje ją do projektu
|
- edytuje dodaną postać
- tworzy rekwizyty dla postaci
|
- tworzy animację z wykorzystaniem stworzonej przez siebie postaci
|
- przygotowuje w grupie zabawną, kilkuminutową animację
- wykorzystuje własne postaci w animacji przestawiającej krótką historię
|
4.3. Podróż z przeszkodami. Przygotowanie filmu przygodowego – zadanie projektowe |
28. i 29. Podróż z przeszkodami. Przygotowanie filmu przygodowego – zadanie projektowe |
- współpracuje w grupie podczas tworzenia projektu
- przygotowuje i zmienia tło animacji
- samodzielnie tworzy nową postać
- przygotowuje animację postaci pokonującej przeszkody
- zapisuje plik w formacie umożliwiającym odtworzenie animacji na każdym komputerze
|