Prosta baza danych w MS Excel

Tworzenie baz danych w MS Excel

Tworzenie bazy danych rozpoczyna się od projektowania. Na początku warto zastanowić się, jakie dane chcemy przechowywać w naszej bazie danych.

Na potrzeby ćwiczenia załóżmy, że chcemy stworzyć bazę, w której będziemy przechowywać dane o pracownikach firmy X. Gromadzone dane to: jak imię, nazwisko, kod pocztowy, miejsce zamieszkania, telefon kontaktowy (Rysunek 1).

rys 1 baza danych w Excelu

Rysunek 1 

Jak widzimy dane te możemy rozłożyć w arkuszu Excel na wiele kolumn – każda z nich będzie gromadzić jedną formę danych. Takie rozdzielenie poszczególnych danych umożliwia nam sprawną obsługę bazy oraz skuteczne filtrowanie zgromadzonych w bazie informacji. Tabela, która zostanie stworzona musi posiadać nazwy w pierwszym wierszu – aby została potraktowana jako baza danych.

 

 

Automatyczne wypełnienie serią danych w MS Excel

W pierwszym polu ustawiamy liczby porządkowe – możemy to zrobić za pomocą automatycznego numerowania lub wypełnienia serią (Rysunek 2).

rys 2 Baza danych w Excelu

Rysunek 2

Aby automatycznie wypełnić komórki serią liczb porządkowych klikamy w dowolne pole zaznaczonego obszaru podobnie jak na rysunku 3 i przeciągamy "uchwytem przeciągania".

rys 3 baza danych w Excelu

Rysunek 3

Następnie z Menu wybieramy polecenie Formatuj Komórki (Rysunek 4).

rys 4 baza danych w Excelu

Rysunek 4

Po wybraniu tego polecania pokaże się nam kolejne pole, w którym musimy określić typ formatowania – aby ustawić liczby rzeczywiste, porządkowe w oknie Kategoria zaznaczamy Liczbowe. Dodatkowo ustawiamy zerowe miejsce liczb dziesiętnych i zatwierdzamy przyciskiem OK (Rysunek 5).

rys 5 baza danych w Excelu

Rysunek 5  

MS Excel – formatowanie komórek

Pola, które zawierają tekst również poddajemy formatowaniu; ścieżka postepowania jest podobna jak powyżej – tylko w oknie Kategoria zamiast Liczbowe wybieram typ pola o nazwie Tekstowe (Rysunek 6).

rys 6 baza danych w Excelu

Rysunek 6

Wyświetlanie liczb jako kodów pocztowych w MS Excel

Z racji tego, ze nasza baza będzie zawierać również kody pocztowe musimy zastosować specjalny format wyświetlania liczb, jako kodów pocztowych. Aby ustawić taki format po wybraniu opcji Formatowanie komórki zaznaczamy w oknie kategorii Niestandardowe – tak jak na rysunku 7.

Po wybraniu tych poleceń w przypadku wprowadzenia do określnej komórki liczby 00593 zostaną one automatycznie przedzielone dywizem.

rys 7 baza danych w Excelu

Rysunek 7

 

MS Excel – wiersz nagłówkowy w tabeli

Gdy już przygotowaliśmy odpowiednie kolumny bazy danych musimy określić, który wiersz będzie wierszem nagłówkowym.

Wierszem nagłówkowym nazywamy pierwszy wiersz stworzonej tabeli, w naszym przypadku będą to wiersze, które zawierają nazwy: imię, nazwisko, kod pocztowy, miejsce zamieszkania, telefon kontaktowy (Rysunek 8).

Aby ustawić wiersz nagłówkowy z Układ strony wybieramy następujące polecenia -> Nagłówki -> Wyświetl.

rys 8 baza danych w Excelu

Rysunek 8 

Formatowanie tabeli w MS Excel

Kolejnym naszym krokiem powinno być sformatowanie tabeli, w której stworzona została baza danych. W tym celu z Menu głównego wybieramy Narzędzia Główne klikając w nich na ikonę Formatuj, jako tabelę (Rysunek 9).

rys 9 baza dnaych w Excelu

Rysunek 9

Pokaże się nam wtedy okno, w którym ustalamy, jaki zakres mają obejmować dane, zaznaczamy również opcję Moja tabela ma nagłówki (Rysunek 10).

rys 10 baza danych w Excelu

Rysunek 10


Po naciśnięciu OK. ukaże się nam wybrany styl graficzny naszej tabeli (Rysunek 11).

rys 11 baza danych w Excelu

Rysunek 11

Wprowadzanie danych do tabeli Excel

W naszej przykładowej bazie danych mamy już wprowadzone informacje, które chcemy zgromadzić, poniżej przedstawimy jednak jak je wprowadzić krok po kroku przy użyciu formularza. Aby móc uruchomić formularz musimy najpierw dodać go na pasku szybkiego uruchamiania (Rysunek 12).

rys 12 baza danych w Excelu

Rysunek 12

 
W tym celu po naciśnięciu Więcej poleceń w oknie Opcje programu Excel wybieramy Wszystkie polecenia a następnie z zakresu poniżej zakładkę Formularz – tak jak na poniższym rysunku (Rysunek 13).

rys 13 baza danych w Excelu

Rysunek 13

Po kliknięciu polecenia Dodaj wybrana przez nas komenda pojawi się po lewej stronie, klikając OK zaakceptujemy dodanie Formularza do Pasku szybkiego dostępu.

Wprowadzanie danych Excel – formularz

Wykonując powyższe komendy formularz pojawi się na naszym pasku szybkiego dostępu, będzie to wyglądać tak jak na poniższym rysunku. Okno formularza na Pasku szybkiego uruchamiania (Rysunek 14).

rys 14 baza danych w Excelu

Rysunek 14

Aby uruchomić formularz musimy zaznaczyć komórki tabeli, a następnie nacisnąć jego ikonę (Rysunek 15).

rys 15 baza danych w Excelu

Rysunek 15

Formularze sprawdzą się zwłaszcza w przypadku złożonych baz danych, z dużą liczbą pól. Działania na formularzu daje możliwość wygodnego przeglądu wartości pól wybranego rekordu, a zarazem przeciwdziałają omyłkowej edycji wartości zależnych.

Filtrowanie danych w Excelu

Mając przygotowaną tabelę danych możemy zacząć wyszukiwać i filtrować dane w naszej bazie danych. Filtrować i wyszukiwać dane w tabelach MS Excel możemy na kilka sposobów, oto najpopularniejsze z nich.

Jedną z metod wyszukiwania jest użycie skrótu klawiaturowego CTRL+F.

rys 16 baza danych w Excelu

Rysunek 16


Kolejnym sposobem na filtrowanie jest wybór wcześniej ustawionych filtrów, dzięki temu klikając strzałkę (Rysunek 17) możemy wyszukiwać dane np. nazwiska pracowników umieszczonych w bazie.

rys 17 baza danych w Excelu

Rysunek 17

 
Po kliknięciu OK pokażą nam się tylko te wiersze, które spełniają nasze kryterium, pole według którego filtrujemy jest oznaczone za pomocą lejka (Rysunek 18).

rys 18 baza danych w Excelu

Rysunek 18

Następnym sposobem, który możemy zastosować filtrując dane w Excelu jest sortowanie za pomocą uporządkowania od A do Z lub odwrotnie (Rysunek 19).

rys 19 baza danych w Excelu

Rysunek 19

 
Pole, według którego, będzie sortowana baza jest oznaczone ikoną widoczną na obrazku (Rysunek 20).

rys 20 baza danych w Excelu

Rysunek 20

 
Warto pamiętać, że stworzoną bazę możemy filtrować jednocześnie według kilku wierszy, aby to zrobić musimy nacisnąć strzałkę znajdująca się przy dowolnej kolumnie, następnie z Menu wybrać Sortuj według kolorów oraz opcję oznaczona, jako Sortowanie niestandardowe (Rysunek 21).

rys 21 baza danych w Excelu

Rysunek 21


Wyświetli się okno, w którym mamy możliwość określić opcję, według której chcemy posortować bazę np. kodu pocztowego lub miejsca zamieszkania oraz sposób, w jaki możemy to uczynić (Rysunek 22).

rys 22 baza danych w Excelu

Rysunek 22

 

Pracę zapisujemy i przesyłamy przez stronę www.

Uwaga!

Jeśli przesyłasz więcej niż jeden plik - musisz założyć Folder w nim zapisać wszystkie prace i Folder "spakować" np. WinRAR-em.

Do pobrania tutaj winrar logo

Nettop MINIX NEO Z83-4

 71SXDZJ7StL. AC SX679

Czterordzeniowy mini PC z Windows 10, procesor Intel Cherry Trail Z8300, 4GB RAM, 32GB eMMC, 3x USB 2.0, 1x USB 3.0, czytnik kart micro SD, WiFi DualBand AC, Gigabit Ethernet, Bluetooth 4.2, wyjścia: HDMI 1.4, Mini DisplayPort, 3,5 mm audio stereo jack, obsługa FullHD 1080p, chłodzenie pasywne.