Wykorzystanie aplikacji biurowych

Zadania z edytora tekstu  libreoffice

 

Zadaniem  jest stworzenie dokumentu jak najbardziej zbliżonego wyglądem do kolejnych przykładów zamieszczonych poniżej.

Podanie

Życiorys (cv)

Wybór czcionki

Tabele

Tekst w kolumnach, rysunki

Grafika

 


Zadania z arkusza kalkulacyjnego libreoffice

 

 

 

Konfigurator zestawu komputerowego - formanty w Arkuszu

  1. Wstawianie formantu - Pole kombi
  2. Zastosowanie Funkcji  - Wyszukiwanie i odwoływanie  - "INDEKS"
  3. Wstawienie formuł do sumowania wartści walutowych z uwzględnieniem Rabatu.

 




 


Test z informatyki



 

Formuły:

PYTANIE OTWARTE

=JEŻELI(A5="Odpowiedź";"";JEŻELI(A5="System operacyjny";"Dobrze";"Źle"))

PYTANIE ZAMKNIĘTE

=JEŻELI(B9="Tu wpisz literkę";"";JEŻELI(B9="a";"Dobrze";"Źle"))

PUNKTACJA

=JEŻELI(A5="System operacyjny";1;0)

OCENA KOŃCOWA


=JEŻELI(C14<=1,99;1;JEŻELI(C14<=2,49;2;JEŻELI(C14<=3,49;3;JEŻELI(C14<=4,49;4;JEŻELI(C14<=5,49;5;6)))))


Makropolecenia w Excelu

 

Aby zautomatyzować powtarzające się zadania, w programie Microsoft Office Excel można szybko rejestrować makro. Makro może zostać również utworzone przy użyciu Edytor Visual Basic w języku Microsoft Visual Basic, za pomocą którego można napisać własny skrypt makra albo skopiować całość lub część makra do nowego makra. Utworzone makro można przypisać do obiektu (takiego jak przycisk paska narzędzi, grafika czy formant), aby mogło być uruchamiane przez kliknięcie tego obiektu. Gdy makro nie jest już potrzebne, można je usunąć.

 



 

Excel 2003 - makra

Kiedy otwieramy arkusz Excela i widzimy komunikat, że arkusz zawiera makra i jego otwarcie może być niebezpieczne - wywołuje to zrozumiałe obawy. Wystarczy jednak zachować podstawowe zasady ostrożności - nie otwierać plików, których pochodzenia nie znamy. Podobnie jak z mailami od nieznanych nadawców.
Na pewno warto spróbować samemu - makra i własne funkcje VBA zdecydowanie ułatwiają pracę. I wcale nie jest to trudne.
Najbardziej ogólnie ujmując sprawę - różnica pomiędzy makrem (w VBA nazywanym procedurą) i funkcją jest taka, że makro coś wykonuje, a funkcja oblicza. Makra Excela można nagrywać. Od momentu rozpoczęcia nagrywania do zakończenia wszystkie czynności, które wykonujemy - są zapisywane. Potem wystarczy ponownie uruchomić dane makro i ciąg czynnosci będzie powtórzony. 
Jak zacząć? W Excelu 2003 wygląda to tak:

W menu Narzędzia wybieramy Makro i Zarejestruj nowe makro...

makro Excel

Otwiera się okno dialogowe, w którym możemy zmienić nazwę makra, opisac co robi, przypisać klawisz skrótu czy ustalić miejsce jego przechowywania.  

rejestrowanie makra 

Po naciśnięciu przycisku OK - makro zaczyna być rejestrowane. Wszystko co teraz zrobimy - będzie zapisane. Zatrzymujemy rejestrowanie - zgodnie z tą sama ścieżką czyli:

rejestrowanie makra

 Warto pamiętać, że makra mają sens tylko wtedy, gdy wykonują czynności powtarzalne.

I. Utwórz arkusz tabliczki mnożenia w zakresie od 1 do 10.

 

Rozwiązanie


1. Otwórz nowy skoroszyt, uruchom edytor VBA (Alt+F11) i wstaw moduł (Insert/Module).
2. W module wprowadź następujący kod:


Sub tabliczka_mnożenia()
For wiersz = 1 To 10
For kolumna = 1 To 10
Cells(wiersz, kolumna) = wiersz * kolumna
Next kolumna
Next wiersz
End Sub

3. Ustaw kursor w obrębie makra i naciśnij klawisz F5, aby uruchomić makro.


Wyjaśnienia


Zastosowane tu zostały instrukcje pętli (struktury For...Next). Poznasz je w dalszych rozdziałach tego podręcznika. Wpisanie wartości do komórki wykonywane jest w poniższym wierszu kodu: Cells(wiersz, kolumna) = wiersz * kolumna
Właściwość Cells, określająca adres komórki, ma dwa argumenty. Jak widać w instrukcji For...Next, zmienne wiersz i kolumna przyjmują wartości od 1 do 10. W poleceniu Cells zatem zarówno wiersz, jak i kolumna są określane za pomocą wartości liczbowych.
Łatwo pomylić kolejność współrzędnych. Z pomocą przyjdzie wtedy edytor (rysunek 2.2), który sam podpowie, czego od Ciebie oczekuje.

 

Zestaw ćwiczeń

 



 

 


Baza danych w Excelu - tabele przestawne

 

1. Tworzymy przykładowy arkusz z danymi

 

 



 

 2. Na arkuszu 2 robimy tabelę z danymi szczegółowymi klientów -  (kopiuję kolumnę Odoba i usuwam duplikaty), resztę uzupełniamy przykładowymi danymi.

 

 

 



 

 

3. W nowym arkuszu wstawiamy wykres sprzedaży usług szkoleniowych  w danym miesiącu (tabela przestawna) - zaznaczamy całą tabelę na arkuszu 1

 



 

 

4. Na tym samym arkuszu wstawiamy tabekę przestawną z najlepszymi klientami (kolumny Osoba i Cena)

 



 

 

5. Kopiujemy ostatnią tabelę na nowy arkusz pt. Zestawienia - sprawdzamy popularność szkoleń (tabela przestawna). Wstawiamy wykres kołowy



 

 

---------------------------------

p1_01.png