Prezentacje

Podstawowe zasady tworzenia prezentacji

Przygotowując prezentację i poszczególne jej slajdy pamiętaj o następujących zasadach:

  • Każda prezentacja musi mieć swój temat - przedstaw go na początku (slajd tytułowy). Zastanów się także, w jakim celu przygotowujesz prezentację, co chcesz osiągnąć, co chcesz przekazać i komu (dostosuj treść i środki wyrazu do wieku i poziomu odbiorcy).
  • Każda plansza powinna mieć tytuł.
  • Aby slajdy były czytelne, nie powinno być więcej niż 5-6 linijek tekstu na slajdzie.
  • Tekst powinien składać się z haseł, a nie rozbudowanych akapitów.
  • Zadbaj, aby tekst i pozostałe elementy były czytelne z większej odległości.
  • Stosuj czytelną czcionkę - bez zbędnych ozdobników, udziwnień.
  • Elementy graficzne muszą być czytelne, a ich zadaniem jest wspomaganie tekstu.
  • Konsekwentnie stosuj kolory i czcionki. Pamiętaj, że kolorystyka i tło mają wspomagać prezentację, a nie dominować.
  • Wykorzystuj stopniowanie - tzn. wyświetlaj kolejne elementy slajdu potrzebne do prezentacji.
  • Umieszczenie animacji w slajdzie służy objaśnianiu jakiegoś zjawiska lub uatrakcyjnieniu prezentacji. Przesadne używanie różnorodnych "sztuczek" dezorientuje słuchaczy.
  • Odbiorca zwraca największą uwagę na górną część slajdu, a szczególnie lewy górny róg.
  • Na zakończenie przedstaw podsumowanie - może to być jakiś cytat, sentencja, hasło.
  • Nie zapomnij, że prezentacja ma swojego autora. Napisz o tym na początku i na końcu prezentacji. Jeżeli decydujesz się umieścić swoje nazwisko bądź˝ logo swojej szkoły na każdym slajdzie, zadbaj, by nie był to główny element tego slajdu.
  • Pamiętaj o podaniu wszystkich źródeł wykorzystanych do prezentacji (autorów i tytułów cytowanych utworów, wykorzystanych materiałów ilustracyjnych, itp.) - podaj je zgodnie z normą.

 

Wykonanie prezentacji w LibreOffice Impress

 


Uruchamiając LibreOffice Impress pojawia się pusta, gotowa do edycji prezentacja.
a) Obszar roboczy:
Okno programu składa się z Okna głównego, w którym edytowany jest slajd oraz typowych dla wszystkich aplikacji
Menu i Pasków narzędzi z ikonami. Oprócz tego zazwyczaj używa się dwóch (ukrywanych) okien:
- Slajdy – umożliwiają szybką nawigację, zmianę kolejności i usuwanie slajdów.
- Panel boczny – w Impressie pozwalają na zmianę Wzorca stron, Układu, Animacji niestandardowej i Przejścia slajdu.

 

impress1

 

b) Dodawanie slajdów
Nowe slajdy dodaje się w menu Slajd >> Nowy slajd. Nowe slajdy pojawiają się jako miniatury w oknie Slajdy.


c) Elementy sladu
Prezentacja składa się ze slajdów. Slajdy tworzy się poprzez wstawienie elementów, takich jak Pola tekstowe, Obrazy,
Filmy, Tło. Do manipulacji elementami slajdu służy narzędzie Zaznacz z Paska narzędzi Rysunek (standardowo na
górze ekranu).


Po kliknięciu na elemencie tym narzędziem zostanie on zaznaczony. Zaznaczony element można:
• usunąć – klawisz Delete,
• wyciąć – menu Edycja >> Wytnij (Ctrl + X),
• skopiować – menu Edycja >> Kopiuj (Ctrl + C),
• przesunąć – trzymając naciśnięty LPM na krawędzi pola tekstowego lub w środku innego elementu
przesuwać myszkę. Można też, po zaznaczeniu elementu, przesuwać go naciskając klawisze strzałek.
• skalować – trzymając naciśnięty LPM na punktach po bokach i w narożnikach zaznaczonego elementu
przesuwać myszkę. Jednoczesne trzymanie klawisza Shift umożliwia utrzymanie proporcji.
• obracać – narzędzie Obróć z Paska narzędzi.


Skopiowane i wycięte elementy można wkleić do prezentacji klikając menu Edycja >> Wklej (Ctrl + V).
Można zaznaczyć wszystkie elementy slajdu w menu Edycja >> Zaznacz wszystko (Ctrl + A).

 

Film pokazujący proces pobierania i instalacji programu LibreOffice

 

 

---------------------------------

product_4_20190711103756_5d26a104c77b7.png